Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Žalmy v katolíckej liturgii (Harmonizáci a žalmových tónov Howarda Hughesa pre organ a návrh interpetácie)
Slovík, Juraj ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; POPELKA, Josef (oponent)
V práci sa venujem téme žalmov, uvádzam ich štruktúru a klasifikáciu podla obsahu. Ťažiskom je vytvorenie harmonického sprievodu pri spievaní žalmov. Ako melódie sú použité nápevy Howarda Hughesa.V práci uvádzam existujúcu literatúru na Slovensku, kde sú niektoré žalmy zhudobnené. Cielom práce je ponúknuť alternatívu sprievodov na každodenné použitie v liturgii. Zároveň formulujem návrh interpretácie.
Polyfonie v dílech J. B. Foerstra a jeho současníků
Židek, Tomáš ; KOUTNÍK, Tomáš (vedoucí práce) ; CHVÁLA, Jiří (oponent)
Josef Bohuslav Foerster (1859 - 1951) byl předním českým skladatelem pozdního romantismu, podobně jako například Josef Suk (1875 - 1935), Vítězslav Novák (1870 - 1949) a Otakar Ostrčil (1879 - 1935). Tato epocha je obvykle označována jako "První generace české moderny", ale hudební jazyk těchto skladatelů přímo navazuje na tvorbu hlavních českých skladatelů devatenáctého století - Smetany, Dvořáka i Fibicha. Foerstrova hudební řeč je mystická, lyrická a emocionální, často naplněna bohatou harmonií a zejména pak specifickým pojetím kontrapunktu. Foerster nebyl jen pozoruhodným hudebníkem, ale také myslitelem, spisovatelem a malířem. Jeho veliké skladatelské dílo nebylo dodnes doceněno a je jen zřídka provozováno. Tato práce pojednává zejména o specifické vlastnosti skladatelova hudebního jazyka, o polyfonii, která je zde často rozdílná od pojetí Bacha, Beethovena či Smetany. Můžeme v této souvislosti hovořit o příznačné volné polyfonii a také o hudebním myšlení, závislém na mnoha obsahových a myšlenkových aspektech. Tyto i jiné okolnosti pak přinášejí řadu problémů jak pro interprety, tak pro posluchače. Disertace zahrnuje rovněž mnoho analýz vybraných Foerstrových skladeb, jež jsou často porovnávány s tvorbou jiných Foerstrových současníků, zejména Suka a Mahlera (1860 - 1911), kteří byli mj. Foerstrovi blízkými přáteli. V oblasti církevní hudby vytváří Foerster ojedinělý a osobitý projev "Ceciliánského reformního hnutí", které v českém prostředí kulminuje během skladatelova života. Rozsáhlé sborové dílo je vytvořeno rovněž ve specifickém hudebně - básnickém stylu. Symfonické skladby, zejména pětice symfonií, představují jakousi vlastní autobiografii, a opery v realistickém pojetí můžeme srovnávat s dramaty Leoše Janáčka (1854 - 1928). Práce dále čerpá především z vlastní autorovy interpretační práce a také velkého množství literatury, dílem od samotného J. B. Foerstra. Autor disertace se snaží řešit interpretační problémy této hudby jako dirigent, sbormistr, pedagog a propagátor.
Organ v liturgii evanjelickej cirkvi augsburského vyznania.
Kopáčik, Vladimír ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; POPELKA, Josef (oponent)
Bakalárska práca, Organ v liturgii evanjelickej cirkvi augsburského vyznania, tvorí historický prierez bohoslužobnými poriadkami Evanjelickem cirkvi a. v. na Slovensku tak, ako sa v roznych oblastiach krajiny používali. V rámci jednotlivých bohoslužobných poriadkov sa zameriavam hlavne na ich hudobnú stránku a pri každom dokladám využitie organa v jeho priebehu. V práci prechádzam od obdobia reformácie až po obdobie 20. storočia a postupne približujem ako sa organ v slovenskej evanjelickej cirkvi udomácňoval a získaval čoraz doležitejšie postavenie. Ako východzí bohoslužobný poriadok pre slovenských evanjelikov predstavujem bohoslužobný poriadok nemeckej evanjelickej cirkvi v období Lutherovej reformácie. V ďalších kapitolách už poukazujem na konkrétne oblasti Slovenska a záverečná kapitola práce je zasadená do súčasnosti a súčasného využitia organa v rámci evanjelických služie Božích.
Mariánské texty v barokní duchovní tvorbě pro sólový soprán
Rosypalová, Jitka ; PŘÍVRATSKÁ, Jiřina (vedoucí práce) ; VOTAVOVÁ, Yvona (oponent)
Tato práce se zabývá mariánskými texty v souvislosti s jejich užitím v barokní duchovní tvorbě. Jejím cílem je zmapovat tuto oblast se zaměřením na obsazení sólového sopránu. Nejprve je představeno hudební baroko a jeho vztah k duchovním hodnotám. Následuje hlubší exkurz do mariologie ? postavení Panny Marie v církvi, významné mariánské svátky, projevy mariánské úcty. Poslední kapitola je věnována jednotlivým mariánským textům, které byly nejčastěji zhudebňované. Každý zahrnuje údaje o vzniku, původu i obsahu. Jsou zde uvedeni významnější barokní skladatelé, kteří konkrétní text zhudebnili a v jejichž dílech je zároveň obsazen sólový soprán. Každou podkapitolu uzavírá uvedení celého textu s vyznačenými přízvuky a oficiální liturgický překlad.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.